سندرم مرگ در خواب

3 ژوئن 2015-مادر یک جوان 19 ساله ی مبتلا به دیابت نوع یک که سال گذشته بر اثر "سندرم مرگ در خواب" جان خود را از دست داد، بمنظور بالا بردن آگاهی مردم درباره ی این عارضه ی مرگبار به افراد دیابتی هشدار داد.

سندرم مرگ در خواب اصطلاحی است که برای توصیف مرگ ناگهانی و غیر قابل توضیح  جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 بکار می رود. این سندرم نادر است، اما حدود شش درصد مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 زیر40 سال را سبب می شود.

با وجود نادر بودن آن، سندرم مرگ در خواب از عوارض بسیار جدی دیابت است که اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد. تعداد انگشت شماری نظریه در مورد علت وقوع آن وجود دارد،یکی از مهمترین آنها هیپوگلیسمی شبانه است که موجب اختلال ریتم قلبی میگردد. یکی دیگر از این نظریه ها  ابتلا به نوروپاتی است که باعث اختلال در فعالیت های عصبی قلب  می گردد.

گلن مک دونالد در سال گذشته در 3 ژوئن بر اثر سندرم مرگ در خواب درگذشت. مادر او، جکی مک دونالد، به زودی متوجه شد که این سندرم نسبتا ناشناخته است. او می گوید: حتی برخی از پرستاران که از مرگ اسفناک گلن مطلع شدند اظهار داشتند که در مورد این سندرم هرگز چیزی نشنیده بودند، من فکر نمی کنم همه بیماران دیابتی از " سندرم مرگ در خواب" آگاهی داشته باشند.

جکی مک دونالد پس از از دست دادن فرزند خود مصمم شد تا مردم را با این عارضه ی مرگبار که آنرا  "قاتل خاموش" می نامد، مطلع نماید.

او می افزاید: ما تحقیقات بیشتری انجام داده ایم تا مطمئن شدیم که این سندرم بسیار نادر است، با اینحال این سندرم برای افراد اتفاق می افتد. من فقط می خواهم مردم درباره ی این قاتل خاموش آگاهی یابند و بدانند دیابت نوع 1 تهدید کننده زندگی است و کاملا با دیابت نوع 2 متفاوت است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jun/dead-in-bed-syndrome-victims-mother-raises-awareness-of-the-complication-98790597.html